torsdag 3 maj 2012

FN-rollspel på Upplands-Brogymnasiet

Betydelsen av internationella förhandlingar stod i fokus när samhällsvetenskapseleverna på bland annat Upplands-Bro gymnasiet genomförde årets FN-rollspel. Målsättningen med rollspelet var att göra en åsiktsförklaring och sedan genom lobbying hitta andra länder som stödde den ståndpunkt eller den lösning på ett problem som presenterades. Nervösa och laddade elever förberedde sina framträdande inför "FN:s generalförsamling". Deklarationerna omfattade allt från miljöproblem till välfärdsfrågor och vapenhandel. Jag hade ombetts att ge några goda råd utifrån min tidigare profession som internationell förhandlare. I mitt anförande framhöll jag vikten av att förankra sin ståndpunkt innan den presenteras, att vara trovärdig samt att säkerställa ett förhandlingsmandat. Jag betonade att det inte var hela världen att komma av sig och att göra en pudel för att sedan gå vidare. Formerna kring hur en förhandling ska gå till säkerställer att förhandlingsklimatet kyls ner och att förhandlingen går korrekt till. Vikten av en bra förhandlare kan inte underskattas speciellt inte för ett land som inte räknas in bland de stora elefanterna. Den som håller i pennan har makten.

Inga kommentarer: