skip to main |
skip to sidebar
Våra skolor i Upplands-Bro kan alltid bli bättre
Skolutveckling ska vara byggd på forskning och beprövad
erfarenhet. Samtliga våra skolor och förskolor driver ett systematiskt
kvalitetsarbete där varje förskola och skola kontinuerligt planerar, följer upp
och utvecklar utbildningen. Arbetet ska genomföras under medverkan av lärare,
förskolelärare, övrig personal, elever och barn i förskolan. Föräldrar ska
beredas möjlighet att delta i arbetet. Systematiskt kvalitetsarbete är ett led
i att förbättra resultaten i skolan.
Detta arbete har gett resultat. Resultaten i samtliga våra skolor har
förbättrats. Vedertagna mått att mäta
resultat i åk 9 är meritvärden och behörighet till gymnasieskolan. Det
genomsnittliga meritvärdet i årskurs 9 i Broskolan, Hagnässkolan och
Ekhammarskolan är 230.3, vilket är det bästa resultatet som uppnåtts de senaste
tio åren. År 2004 låg meritvärdet på
under 205. Lägst låg meritvärdet år 2005 då det var under 200.
Även behörigheten till gymnasiet har ökat och betydligt fler
elever är behöriga att söka till gymnasiet än föregående år. Över 90 % av eleverna i våra kommunala skolor
är behöriga att söka utbildningar på gymnasieskolan. Bäst är Hagnässkolan där
98 % av eleverna är behöriga att söka yrkes-,
estetisk- och samhällsvetenskapliglinje. 96 % av eleverna på
Hagnässkolan är behöriga att söka naturvetenskaplig linje. Tidigare räckte det med att vara behörig i
svenska, engelska och matematik för att vara behörig till gymnasiet. Efter gymnasiereformen krävs minst godkänt (E)
i flera ämnen för att vara behörig att söka utbildning på gymnasieskolan.
Jag är inte nöjd förrän alla elever i våra skolor når upp
till sina mål i skolan. Jag har
informerat om skolresultat såväl när resultaten inte varit så bra som när de
går uppåt. Jag tycker att våra invånare har rätt att få reda på även när
resultaten väsentligt förbättras.
Skolutveckling är ett långsiktigt arbete som ger resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar