måndag 13 september 2010

2.3 km i högklackat och skott i mål


När Fest i Byn var slut deltog 220 personer stora som små, gamla och unga i ett lopp mellan Bro centrum och Bro fotbollshall. Deltagarna antingen sprang eller promenerade. Loppet var på 2.3 km. Inte många politiker deltog. Fest i Byn varar mellan klockan 11.00 på förmiddagen tilll klockan 16.00 på eftermiddagen. Alltså gott om tid att gå hem och byta från högklackade svarta pumps till löparskor innan loppet. Hur det nu var så blev samtalen många och evenemangen efterlöste varandra. Innan jag hann blinka var klockan 16.00 och jag var fortfarande iförd svart kjol, kavaj och högklackat. Det var bara att gilla läget och inse att det nog inte skulle slås några rekord på 2 km. När jag tillsammans med min granne anlände till Bro fotbollshall möttes vi av applåder. Trots höga klackar kom vi inte sist. 2.3 km i högklackat är dock inget jag rekommenderar för den otränade.

Invigningen av fotbollshallen var festlig med tårta i form av gräsplaner, tal och fanfar. Jag får ofta frågan varför vi satsar på att bygga en fotbollshall. Fotboll är ett fachinerande spel. Spelarna lär sig träning, uthållighet, strategi, att hålla ordning på sina persedlar, social samvaro, punktlighet och att följa regler. Den som inte följer regler riskerar att visas ut. Med fotbollshallen har fotbollen fått ett vinterhem. En fotbollshall är inte bara ett ställe där det spelas fotboll. Caféet gör att den även är en möteplats där människor oavsett ålder och härkomst kan träffas efter en promenad eller löprunda. Bokningarna av hallen sker genom Kultur och Fritid och tanken är att alla fotbollslag i kommunen ska kunna utnyttja hallen. Invigningen avslutades med ett kast från läktaren på mål. Till min och åskådarnas stora glädje så satte jag bollen mitt i målet och fotbollshallen var invigd.

Inga kommentarer: